Nieuwe leaseregeling voor de fiets niet persé gunstiger

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:09-08-2019
De nieuwe leaseregeling voor de fiets die volgend jaar ingaat, is lang niet in alle gevallen gunstiger. Sommige werknemers zullen beter af zijn met een kilometervergoeding. Maar er zijn nog meer fiscale mogelijkheden om werknemers op de fiets te krijgen.

  • Tot 2014 was de regeling rondom de fiets: éénmaal per drie jaar een belastingvrije fiets ter waarde van maximaal € 749. Met de introductie van de werkkostenregeling (WKR) verdween deze regeling. In tegenstelling tot wat veel mensen denken, zin er nog volop mogelijkheden om een werknemer een belastingvrij van een fiets te voorzien.

    In het ‘Brabant mobiliteitsnetwerk’ werken bedrijven, overheden, onderwijsinstellingen en maatschappelijke organisaties samen aan een duurzaam bereikbaar Brabant door slimme, lokale mobiliteitsoplossingen te ontwikkelen. Het bmn is opgericht door de provincie Noord-Brabant als onafhankelijke netwerkorganisatie. Eén van de activiteiten is het uitbrengen van een  minigids fiscale fietsregelingen. Daaruit blijkt dat er  zes fiscale mogelijkheden zijn om fietsen te stimuleren.

    1. De vrije ruimte in de WKR benutten voor aanschaf van een fiets.
    2. De fiets vergoeden via de onbelaste kilometervergoeding.
    3. De fiets opnemen in je cafetariamodel en zo uitruil mogelijk maken.
    4. De werknemer een renteloze lening geven voor de aanschaf van de fiets.
    5. De fiets ter beschikking stellen (zakelijk leasen)
    6. De fiets verstrekken.

    De verschillende mogelijkheden worden in de minigids aan de hand van praktische voorbeelden toegelicht.

    De laatste tijd krijgt vooral punt 5 veel aandacht om de leaseregeling vanaf 1 januari 2020 verandert. De leasefiets krijgt dan net als de leaseauto een vast bijtellingspercentage voor privégebruik. Dat percentage is maar 7%. Bovendien scheelt het de nodige administratie.
    Maar, aldus de toelichting in de minigids, belangrijke regel hierbij is dat je iemand geen kilometervergoeding mag geven in combinatie met een leasefiets. De zakelijke leasefiets is daarom niet altijd voor iedereen interessant, zo wordt voorgerekend.

    Stel, een medewerker woont 20 kilometer van het werk en fietst 4 dagen per week heen en weer. Met een reiskostenvergoeding van 19 cent per kilometer, krijgt deze medewerker per jaar een vergoeding van zo’n 1.400 euro. In 3 jaar is dat 4.200 euro. Daar kan die medewerker een leuke e-bike voor rijden en dan is de zakelijke leasefiets eigenlijk niet interessant.

    Wie meer wil weten over de nieuwe leaseregeling: 12 weetjes over de nieuwe Fiets van de zaak-regels (Tweewieler.nl)

     

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Nieuwe leaseregeling voor de fiets niet persé gunstiger

No data found
Scroll naar boven